perjantai 26. marraskuuta 2021

Elätit

 Olen kuullut ehkä tsiljoona kertaa, että olen elätti, että vanha muori elättää minua, koska olen varaton, kun en ole ikipäivänä töitä tehnyt.

Toisaalta taas samoista suista minua on haukuttu siitä, että elän vakuutuskorvauksilla. Aamupäivällä muka syljeksin kattoon, iltapäivällä laiskottelen edelleen ja väistelen niitä katosta tippuvia räkämällejä ja rahaa tulee.
Oletan, että useimmat tietävät, mitä olen tehnyt elämässäni, millainen olen ja ehkä jotain niistä merkityksellisistä syistä, miksi olen tässä, nyt ja tällainen. 21-vuotta kärsimystä tapaturman vuoksi. Joka päiväinen kipulääkesatsi sisältää 13 nappia. Silti kukaan ei ole laiskaksi elätiksi kehunut.

Ajattelin osoittaa esimerkin voimalla jotain...Ehkäpä vaikka jotain sellaista, mitä se todellinen laiskuus on ja miten makeasti voi elää toisten rahoilla.
Sanotaan, että työmies ja -nainen ovat palkkansa ansainneet. Niin ovatkin! Arvostan ja kunnioitan rehellisiä henkilöitä, jotka viljelevät, varjelevat, hoitavat ja hoivaavat. Erityisesti heitä, jotka näkevät vaivaa toisten eteen. 

Tämä on vain esimerkkitapaus, voi olla fiktiivinenkin.

Joku on saanut viime vuonna euroja EU-tukina

  Sitten taulukkona eurot samalle esimerkkihenkilölle kokonaan suomalaisten veronmaksajien lompakoista maksetuista tuista

 Kun tässä esimerkkitapauksessa lasketaan yhteen eu-tuet ja kokonaan kansallisista varoista maksettavat tuet, niin kokonaissumma on 95 342 € vuonna 2020. 

Se tekee noin 8 000 €/kk.
Ja paljonko oli esimerkin ansiotulot vuonna 2020? 15 000 euroa! Vähän yli tonni kuussa.


Esimerkin ansiot ja pääomat muutamana vuonna

 "toisen esimerkin" ~liksat 

Kuten ylempänä olevasta taulukosta voi lukea, esimerkki oli saanut kymmenen vuoden aikana pelkästään suomalaisten veronmaksajien rahoja yhteensä yli 366 000 euroa. Se on mummon markoissa yli 2 miljoonaa markkaa. Lisäksi ehkä samassa suhteessa eu-tukia, joihin käytetään myös suomalaisten veronmaksajien rahoja.

Jos minä ja kymmenet muut henkilöt olisimme kerrankin nähneet tämän esimerkin tekevän itse jotain työtä, niin se olisi kyllä suunnaton ihme. Sitä minä vaan ihmettelen, että miten tälläinen esimerkkitapaus saa aikansa kulumaan? Ehkä lojumalla ja kattoon syleksimällä, josta minulla ei ole kokemusta ollenkaan. Ihan vaan kaverin puolesta kysyn, että kuka se elätti onkaan?


6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Eikö sulla ole parempia harrastuksia, kuin tonkia muiden ihmisten asioita?

Itärintaman ihmettelijä kirjoitti...

Minulla on paljon hyviä harrastuksia, mutta en osaa laittaa niitä paremmuusjärjestykseen. Hiihdän, vaellan, kalastan, marjastan, sienestän, vietän aikaa ystävien kanssa, huolehdin vanhusten asioista, olen vertaistukihenkilö,avustan useita henkilöitä tietokone-, kännykkä- ja televisioasioissa, pilkon, pätkin ja kuskaan polttopuita, nuohoan uuneja ja kiukaita, tein kylppäriremonttia, ajelen moottorikelkalla ja polkupyörällä, kävelen, teen palapelejä, pelaan lentopalloa, käyn uimassa, laitan ruokaa, siivoan,luen...jne...jne kaikkea kivaa omaksi ja muiden iloksi. Ja kirjoitan kuvatekstejä kuviin, joita minulle lähetetään.

En harrasta laihduttamista ja kuntosalilla käymistä.

Anonyymi kirjoitti...

Ja olet muka työkyvytön? Vakuutusyhtiö voi olla hyvin kiinnostunut, että olet kykenevä noinkin moneen työhön. Mutta senhän jo kaikki tietää, että huijaamalla olet vakuutuskorvaukset saanut. Niinhän se isäsikin aina sanoi, kun ei tyttöä työnteko kiinnosta.

Itärintaman ihmettelijä kirjoitti...

Ihan vapaasti voit kertoa miun harrastuksista vaikka Kiinan keisarille. Voin antaa jopa vakuutusyhtiöstä nimen ja numeron, jolle voit ilmoittaa "tietosi".

On se perkeleen kumma, jos et lakkaa laittamasta sanoja kuolleen henkilön suuhun.

Oisko hyvä aihe seuraavaan blogiin? vainajan kunnian loukkaaminen. Laittaisinko jakeluun kaikki tähän astiset loukkaukset ja oisko hyvä tehdä se niin, ettei kenellekään jäisi epäselväksi, kuka idiootti olisi niiden takana?

Olisikohan tulossa blogi myös siitä, kun isä antoi maatilan?

Anonyymi kirjoitti...

Eihän sitä maatilaa antannettu, ostohan siinä tapahtui. Olisitko itse ottanut maatilan hoitoosi? Ja kyllä näistä sinunkin teksteistäsi saisi kunnianloukkaus syytteen nostettua...

Itärintaman ihmettelijä kirjoitti...

Koti-Karjalan lehtihaastattelussasi luki, että "isä antoi maatilan". Jos se oli väärin kirjoitettu sanomisesi perusteella, niin olisit tehnyt oikaisupyynnön.
Kyllähän tuota jo kerran teit rikosilmoituksen, mutta mihin se johti? Ei rikosta, ei syytettä ja päätöksenkin sai julkistaa. Mihin se johti? Politikointi loppui :)

Ensin pitää olla kunniaa, että sitä voi loukata.